NIEUW ALBUM
- Binnen 24 uur een inhoudelijke reactie
- Hoge klant tevredenheid
- Kwaliteit in aanbod
- Goede service & deskundig advies
- Bijzonder breed aanbod
WILLEM BREUKER KOLLEKTIEF
<< Terug naar aanbodWILLEM BREUKER KOLLEKTIEF boeken
Van goed in het gehoor liggende jazz tot moderne muziek.
Tarief
Op aanvraagAlgemene informatie
De stijl van Breuker en zijn orkest is eclectisch: er worden elementen van klassieke muziek, jazz, popmuziek, wereldmuziek, enz. in vermengd tot een geheel waarin iedere speler zijn stem heeft. Onvoorspelbaarheid staat hoog in het vaandel en Breuker laat graag bewust “foute” noten in zijn stukken voorkomen, waarop de solisten dan weer kunnen voortborduren. De componist omschrijft zijn muziek graag als ‘mensenmuziek’: de spelers zijn er niet om een opgelegd werk uit te voeren, maar creëren het in hoge mate zelf.
Biografie
Willem Breuker geboren te Amsterdam op 4 november 1944, is een Nederlands componist. Zijn werk houdt het midden tussen "klassieke" muziek en jazz. Hij wordt vaak geassocieerd met het culturele verzet van de jaren '60, maar heeft tevens weinig affiniteit met de Haagse School rondom Louis Andriessen. Breuker werd geboren in Amsterdam. Als kind leerde hij klarinet spelen; later ging hij ook verschillende saxofoons bespelen. Hier ontwikkelde hij al een sterke afkeer van muziektheorie en oefenen, en een voorliefde voor spontaniteit. Zo kwam hij begin jaren '60 in de jazzwereld terecht. Hij beoefende de strengexperimentele free jazz met zijn vijfmans combo Free Jazz Inc., waar hij echter kort na de oprichting in 1965 weer uitstapte, omdat hij, hoewel zelf ook links, de mede comboleden wel erg politiek geëngageerd vond; zozeer dat dit hun idee van de muziek zou overschaduwen. In 1966 kwam hij in de finale van het Loosdrechts Jazz Concours met een experimenteel stuk: Litanie voor de 14e juni, 1966, refererend aan de politieacties tegen de Provobeweging. De finale werd op tv uitgezonden en vestigde Breukers naam. Hij trad enkele keren op in de big band van Boy Edgar, die echter zijn composities niet accepteerde. Hij speelde tevens in het meer vooruitstrevende orkest van Günter Hampel. In 1967 richtte hij met geestverwanten Misha Mengelberg en Han Bennink de Instant Composers Pool op. Uit een korte samenwerking met Louis Andriessen werd het Orkest de Volharding geboren, waar Breuker in 1974 werd uitgezet: hij was het niet eens met het idioom. In dat jaar richtte hij zijn eigen orkest op: het Willem Breuker Kollektief. Hierin kreeg elke musicus een gelijke plaats als solist, en was er steeds ruimte voor eigen zeggenschap over wat er gespeeld werd. Breukers ideaal was het gezelschap zoveel mogelijk onafhankelijk te maken van subsidie, waarin hij niet slaagde. Vanaf eind 1976 organiseerde hij de klap op de vuurpijl, een muziekavond die steeds in de dagen rond Oud en Nieuw georganiseerd wordt om het culturele vacuüm in die periode op te vullen. Deze traditie heeft het orkest sindsdien met succes volgehouden.Discografie/Publicaties
Composities: Werken voor orkest: 1971 Denk toch aan moeder voor orkest Beauty voor strijkorkest 1987 Aanpakken en wegwezen voor het Nederlands Studenten Orkest 1991 Onleesbaar III voor het Ricciotti Ensemble Werken voor harmonieorkest: 1971 Inserzione 1979 Gelijk oversteken 1992 De Thuiskomst Kamermuziek: Bobbert voor twee altsaxen Fascinating Appie voor 2 violen, fluit, gitaar en piano, Basinstrument en slagwerk ad lib François le Marin voor klarinet, trompet, fluit, altsax, trombone, piano en slagwerk Slaapliedje voor koperkwintet (2 trompetten, hoorn, trombone, tuba) Strijkkwartet en het zwarte goud voor strijkkwartet Taibe duet voor twee altsaxen Vocale muziek met orkest of instrumenten: De boodschap voor klarinet, tenorsax, zang, sopraansax, altsax, trombone, zang, contrabas Toneelwerken: 1975 Anthologie muzikaal theaterspektakel in drie stadia, een proloog en een epiloog; voor 12 solisten, mannenkoor, 2 violen, altviool, cello, contrabas, trompet, hoorn, saxofoon, piano en slagwerker - tekst: Lodewijk de Boer 1977 De knop muziek bij een toneelstuk van Harry Mulisch voor het Holland Festival 1977; voor 3 acteurs, fluit (tevens piccolo), hobo (tevens contrabas), hobo (tevens althobo en viool), es-klarinet (tevens klarinet, altsaxofoon, tenorsaxofoon en tárogáto), lyricon (tevens slagwerk), fagot (tevens viool), fagot (tevens accordeon), 2 hoorns (tevens slagwerk), trompet (tevens slagwerk), trompet (tevens altviool), trombone (tevens cello), tuba en slagwerker Werken voor piano: Muziek voor Reinbert Valse de la bourgeoisie Filmmuziek: 1979 Twee vrouwen - Twice a woman film van George Sluizer