KLARINETKWARTET FLAUTANDO boeken bij Artiest.nu

Offerte aanvragen

Van klassiek tot heerlijke swing: voor ieder wat wils!

Tarief

€ 1.105 - € 2.985

Algemene informatie

Concerten door Flautando zijn niet alleen voor klarinettisten, maar voor iedere muziekliefhebber een genot om naar te luisteren. Het ensemble bestaat uit vier enthousiaste muzikanten die alle aspecten van het instrument aan bod laten komen. Van Bach tot Gershwin, van klassiek tot lekkere swing, alle stijlen worden vertegenwoordigd in afwisselende concerten. Het kwartet laat zich niet alleen horen op het concertpodium. Ook aan recepties of feesten geven zij graag een feestelijke tint. Het programma kan in overleg aangepast worden.

Biografie

In januari 1994 richtten vier fanatieke klarinettisten ClarinetQuartet Flautando op. Naast het musiceren in orkestvorm leefde bij hen een duidelijke behoefte om kamermuziek te spelen. In vrij korte tijd wisten zij menig succesvol concert te verzorgen waarin de diverse mogelijkheden voor het klarinetkwartet binnen de kamermuziek duidelijk naar voren kwamen. De `klarinetfamilie` blijkt een zeer gevarieerde kleuring van klanken te kunnen bewerkstelligen. Flautando laat dit horen door een juiste afstemming in programmering en uitvoering. De afwisselende klanken en de verschillende klarinetten geven iedereen de ultieme mogelijkheid om het klarinetkwartet binnen de kamermuziek op aangename wijze beter te leren kennen.

Overige informatie

Flautando is een muzikale term die hoofdzakelijk haar toepassing kent in de strijkerswereld waarmee tonen `lijkend op fluiten` worden gevormd zodat als het ware een `dunne` klank verkregen wordt. Voor de klarinet is het een manier van spelen waarmee de klank zich kenmerkt als week, zwevend en lyrisch. Omdat deze speeltechniek de leden van het kwartet zeer aansprak, noemden zij zich ClarinetQuartet Flautando.

Recensies

Recensie CD van het Brabants ClarinetQuartet Flautando door Karin Vrieling.
Het vergt natuurlijk wel enige moed en een dosis zelfvertrouwen om als amateur-ensemble je cd naar een tijdschrift als De Klarinet te sturen met de vraag of het gerecenseerd kan worden. Maar ja, wat is eigenlijk een amateur? De leden van Flautando hebben weliswaar niet allemaal een beroepsopleiding gevolgd aan een conservatorium, toch staan ze vaker op het concertpodium dan menig ‘professioneel’ musicus. Daar houdt hun muzikale activiteit niet op: ze zijn zeer actief in het organiseren van activiteiten voor blazers (onder andere jaarlijkse Klarinettistendag). Met deze cd, die uitblinkt in originaliteit en verscheidenheid aan stijlen, vieren zij hun eerste lustrum. Menig klarinetkwartet kan een puntje zuigen aan de kwaliteit van deze vier musici, die overigens op deze cd samen met vele andere, niet-klarinettisten te horen zijn. De cd begint met een demonstratie van vingervlugheid en ‘gelijkheid’ (in samenspel) in Clare Grundmans Bagatelle. In het tweede stuk, Air Scandinave van Joseph Zemp, met mooie solo’s voor de basklarinet, komt daar de enorme zuiverheid bij; iedereen die wel eens in een klarinetkwartet heeft gespeeld weet hoe moeilijk het soms kan zijn de verschillende partijen goed op elkaar af te stemmen. Flautando slaagt daarin met, zo lijkt het althans, het grootste gemak. De soepelheid waarmee de tempowisselingen in zowel het eerste als het tweede stuk gespeeld worden, geeft aan dat deze vier klarinettisten volledig op elkaar ingespeeld en aan elkaar gewaagd zijn. Clarinets in Residence van David Bennett is een stuk voor kwartet en piano, alhoewel deze laatste niet een erg grote rol is toebedeeld, en meestal alleen een ondersteunende functie heeft (zoals de titel van het stuk al aangeeft: de klarinetten zijn ‘in residence’ (aanwezig). Het werk begint met een reeks van ‘figuurtjes’, waarna een vrolijke melodie wordt ingezet, die na enige tijd overgaat in een wat rustiger beweging, met een voortreffelijk uitgespeelde solo van de eerste klarinettist. De reeks van dissonanten, ingezet door de plotselinge akkoorden van de piano, vormt een wat vreemde, maar wel verassende overgang naar de vrolijkheid van het begin. In het hoge register is de klarinetklank hier en daar wat scherp maar de overtuiging waarmee gespeeld wordt, maakt veel goed. Wie na het lezen van De klarinet in het Zuiden in het tweede nummer van De Klarinet nog zijn twijfels had bij Kilimanjaro van componist Henk van de Weijer, zal na het beluisteren van dit werk op deze cd overtuigd zijn: deze compositie, voor kwartet en slagwerk (met Slagwerkgroep Excelsior, Gemert o.l.v. Chris Leenders), heeft zoveel schoonheid en verbeeldingskracht dat je als het ware zelf meeloopt naar de top van de 6000 meter hoge Kilimanjaro (in Tanzania). Na vrolijk begonnen te zijn aan de zesdaagse klim, voel je onderweg de inspanningen die geleverd moeten worden, maar ook het opkomen van de zon en de vreugde van het bereiken van de top. Het werk van Raymond Decanq, A Playful Quartet, is inderdaad een speels kwartet en wordt ook als zodanig gespeeld door de vier klarinettisten van Flautando. Waarbij overigens niet gedacht moet worden aan speels in de zin van slordig en onoplettend. De strak gespeelde begeleiding geeft alle ruimte aan de solist, met in het langzame middendeel ook een mooie altklarinetsolo. Pièce, opus 39 van Ernest Chausson is een bewerking voor klarinetkwartet en cello. Een bewerking zou je geslaagd kunnen noemen wanneer je bij het luisteren ernaar, zonder dat je het originele werk kent, niet het gevoel krijgt: ‘hier klopt iets niet’. Berry van de Laar, basklarinettist van Flautando, is hier op voortreffelijke wijze in geslaagd. Wanneer je niet zou weten dat het een bewerking was, zou je denken dat het voor deze bezetting geschreven was. De cellosolo wordt overigens op sublieme wijze gespeeld door Carla Schrijner, celliste bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Als tussendoortje horen we 150 (!) klarinettisten de Irish Suite (gearrangeerd door Elliot Del Borgo) spelen. Deze opname werd gemaakt tijdens de Klarinettistendag in 1999, waar dit choir verschillende werken instudeerde o.l.v. Walter Boeykens. Een juweeltje op de cd is Choeur de Villageois van Alexander Borodin (bewerking Jaques Lancelot), de eerste klarinettist blinkt uit door een mooie, warme toon (zonder vibrato, gelukkig). Bij de bewerking van de Romance uit het bekende pianoconcert K466 van Mozart is het even slikken om in plaats van een heel orkest, nu een klarinetkwartet te horen. Maar een zich flexibel opstellende luisteraar zal toch ook hier de schoonheid kunnen ontdekken die de combinatie van klarinet en piano al haast vanzelf met zich meebrengt. Pianist Martien Maas kan hier veel meer dan in het eerder gespeelde werk van Bennett, zijn vaardigheid ten toon spreiden en doet dit dan ook op bewonderenswaardige wijze. De Gaguanardise uit Petit Quator, is een stuk waarin de techniekbeheersing van Flautando weer even doet vergeten dat we hier met een ‘amateur-ensemble’ te maken hebben. De staccati en aanzetjes klinken mij overigens hier en daar wat al te fel in de oren: de aanwijzingen van de componist worden haast overdreven, maar ook heel precies en dus vaak met effect ,opgevolgd. Eén van de hoogtepunten op de cd vormt Psalm 19 van Hardy Mertens, opgedragen aan Flautando. Wie bij psalmen denkt aan dodelijk saaie kerkdiensten, zal geheel verrast zijn door dit werk, uitgevoerd met het Brabant Fanfare Orkest, o.l.v. Frans van Dun. Dit is een opname waarbij je de volumeknop het liefst een paar streepjes hoger wilt draaien (als je tenminste buren hebt die ook van muziek houden), de ‘goddelijkheid’ straalt er van af. En de man die zoiets kan componeren, verdient het zeker om, ondanks de ‘vreemde’ combinatie van instrumenten (die overigens heel prima werkt, als je zoals hier kunt spelen met een goed orkest), veel vaker gespeeld te worden. De afsluiting van de cd wordt gevormd door twee werken van Gerswin: de klassieker (overigens niet ‘klassiek’ gespeeld) Summertime en het al net zo bekende Oh, Lady be Good (in een verassend snelle uitvoering).

Discografie/Publicaties

Op zondag 27 juni 1999 presenteerde Flautando tijdens haar 1e lustrumconcert in het Centrum voor de Kunsten te Eindhoven, haar CD waarop zij hun kunnen op zeer gevarieerde wijze ten gehore brengen. Naast originele werken voor klarinetkwartet kunt u ook luisteren naar (eigen) verrassende bewerkingen. Om de diverse mogelijkheden voor klarinetkwartet nog meer naar voren te laten komen zijn er ook enkele opmerkelijke uitvoeringen te beluisteren die i.s.m. andere musici uitgevoerd worden.
De CD is helaas niet meer te verkrijgen.

Bijzondere optredens en/of gebeurtenissen

De Klarinettistendagen. Concerten door ClarinetQuartet Flautando werden door velen als zeer inspirerend ervaren. Het kwartet besloot daarop tot het organiseren van Klarinettistendagen. Middels het organiseren van deze Klarinettistendagen wil Flautando aan belangstellende klarinettisten een aanvullende mogelijkheid bieden om hun eigen kunnen als klarinettist verder te ontdekken en te ontwikkelen. Zo ook diverse mogelijkheden voor de klarinet en het klarinetkwartet binnen de kamermuziek onder de aandacht te brengen. Het streven van Flautando is ondermeer klarinettisten kennis te laten maken met klarinettisten met naam. Vandaar dat er elk jaar een klarinettist van hoog niveau aanwezig was om het grote klarinetkoor tijdens de repetitie en het afsluitend concert te leiden. Tevens was het voor vergevorderde klarinettisten mogelijk zich op te geven voor de Masterclass die door diezelfde klarinettist met naam gegeven werd. De sfeer tijdens zo`n Masterclass was te beschouwen als zeer ontspannen en open. De intimiteit van de groep gaf aan velen een ontspannen sfeer waardoor zenuwen, onzekerheden beter te overwinnen waren. De deelnemende klarinettisten aan de Masterclass hadden zich thuis voorbereidt op het uitvoeren van een verplicht werk en/of een keuze werk. In Nederland werden reeds eerder Klarinettistendagen georganiseerd, vaak voor 60 tot maximaal 80 klarinettisten. Echter de Klarinettistendagen georganiseerd door Flautando gaven aan ruim 150 (!) klarinettisten een mogelijkheid om deel te nemen. Vanuit verschillende muziekverenigingen en uit zeer verspreidde plaatsen namen klarinettisten van allerlei leeftijden en zeer verschillende niveaus deel aan deze ware happening. De Klarinettistendagen werden gehouden in het Centrum voor Amateurkunst Noord-Brabant te Tilburg. Het succes van de Klarinettistendagen georganiseerd door Flautando in de provincie Noord-Brabant heeft in Nederland een vervolg gekregen. Zo werden er begin 2000 Klarinettistendagen georganiseerd door NERV; de Nederlandse Enkel Riet Vereniging gebruikmakend van de ervaringen van Flautando. Vanwege het grote succes afgelopen jaren werden er dit jaar op meerdere locaties Klarinettistendagen georganiseerd, gebruikmakend van o.a. de ervaringen van ClarinetQuartet Flautando.

Referenties

Stichting Brabantse Blazers in Kamermuziek.
Centrum voor Amateurkunst Noord-Brabant.

Repertoire/Acts

Zoals bij veel muziekvormen werden de eerste goede klarinetkwartetten pas geschreven op het moment dat de eerste virtuoze klarinetensembles van zich deden spreken. Als gevolg daarvan en de vrij late opkomst van de klarinet, pas aan het einde van de 18e eeuw, is het repertoire voor het klarinetkwartet relatief klein te noemen. Sinds haar oprichting heeft Flautando zich toegelegd op het spelen van een zo breed mogelijk repertoire. Naast originele werken voor klarinetkwartet kent het programma dan ook verschillende (eigen) bewerkingen van ondermeer pianowerken en strijkkwartetten van grote componisten uit de 18e, 19e en 20e eeuw.

Het kwartet is ook thuis in het wat lichtere genre. Tango's, Latin swingnummers en bekende jazzy songs blijken mooi tot hun recht te komen in deze formatie. Door verruiming van het repertoire beschikt Flautando over een schat aan mogelijkheden, wat vaak een verrassende uitwerking heeft. De diversiteit van de klarinet en het klarinetkwartet binnen de kamermuziek komt zo uitstekend tot haar recht.

Bezetting

Harmen Klomp: 1e klarinet
Saskia Martens: 2e klarinet
Ria Boeijen: 3e klarinet & altklarinet
Berry van de Laar: basklarinet